Snapchatista ammatti (melkein)

snaaao.png

IMG_3102-checker.jpg

@SARATICKLE

 

Kun kesällä 2015 tämän erikoisen ja hyvin monimutkaiselta tuntuvan applikaation itselleni latasin, en olisi uskonut tekeväni ihan tosissaan töitä sen parissa. Kun pohdin lopputyöni aihetta, oli varmaa, että se liittyisi jollain tapaa sosiaaliseen mediaan ja mielellään vieläpä johonkin tuoreeseen juttuun kentällä. Syksyllä aihe alkoi hahmottua. Kiinnostuttiin koulukaverini Erikan kanssa Snapchatista ja sen mahdollisuuksista yritysmaailmassa. Kuinka brändiä voisi vahvistaa Snapchatin avulla? Millaista sisältö voisi olla? Kuka sitä tekisi? 

Pikaviestipalvelun huolettomuus, sen hauskuus ja aitous kiinnostivat. Tiiviit videot ja tarinan kerronnallisuus tempaisivat mukaansa. Erityisesti käyttäjät, jotka ovat suunnitelleet sisältöään edes vähän, niin että sitä on helppo ja mukava seurata, saivat huomioni. Oivalsin, että Snapchat on juuri se mitä yritykset kaipaavat. Etenkin sellaiset, joissa on hauskaa porukkaa duunissa. Facebook-päivitykset on nähty ja Instagramiinkin tungetaan nykyään enemmän mainoksia alepäivistä kuin sitä aitoa arkea. Asiakkaat haluavat tietää mitä kulisseissa oikeasti tapahtuu. Ketkä ovat tekijöitä yrityksen takana? Millaista yrityksen arki on? Mikäpä parempi tapa avata tätä kuin reaaliajassa ilmestyvä videomateriaali, jonka editointimahdollisuudet ovat rajalliset.

Snapchat leviää räjähdysmäisesti ja sen uusista käyttäjistä yli puolet on 25-vuotiaita. Ainoastaan nuorten suosiossa pidetty sovellus siis leviää vanhempiinkin ikäluokkiin, mutta onko sisältö sen mukaista? Kaikista suosituimmat käyttäjät ovat edelleen niitä, jotka kuvaavat selfie-videoita ja liikuttavat päätään huulet törröllä musiikin tahdissa. Nyt kaivataan jotain muuta. Jotain vähän harkitumpaa ja mielenkiintoisempaa. Sisällöstä voisi tehdä suunniteltua, ilman että välittömyys, huolettomuus ja huumori katoavat.

Niimpä me kaksi Snapchatin suurkuluttajaa, lyötiin päämme yhteen ja päätettiin aloittaa uusi aluevaltaus: Snapchat-koulutusta yrityksille. Tutkimuksia on tehty, haastatteluja litteroitu, dataa imetty ja suunnitelmia väsätty, kunnes homma alkaa olemaan pulkassa ja nyt tänään starttasi ensimmäinen hanke. Ensimmäisenä asiakkaana ja lopputyön tilaajanname on Lily & Trendi.

Ensimmäiset pari viikkoa sisällöntuottajina toimitaan minä ja Erika. Pyritään tuomaan juuri teidän käyttäjätutkimuksessa kertomianne toiveita sekä Lilyn & Trendin näköistä sisältöä ulos. Luvassa on hillittömän hauskoja juttusarjoja, mielenkiintoisia vieraita, rutkasti inspiraatiota ja kurkistusta kulissien taakse. Nyt jos koskaan kannattaa lisätä trendimag seurantalistalle! 🙂 Täällä ollaan aivan innoissaan tulevasta!  

 

xx Sara

7 Comments
  • EricaK
    Posted at 18:27h, 25 April

    Juuri hiljattain mietittiin eräässä some-oikeus tapahtumassa snapchatin kaupallista ulottuvuutta, ja sitä miten sitä ei vielä ole osattu hyödyntää. Tosi hyvä ja ajankohtainen aihe! 🙂

    • saratickle
      Posted at 19:37h, 25 April

      Tosi mielenkiintoiselta kuulostaa luento! 🙂 Jes, nyt jos koskaan yrityksen kannattaa siirtyä snäppiin, ja mieluiten vieläpä hyvällä sisällöntuotantosuunnitelmalla! 😉

  • naranja
    Posted at 19:32h, 25 April

    Onpa kiinnostavaa! Seuraan jotain suomalaisia yritystilejä mielenkiinnosta mutta aika vähän niitä tuntuu olevan eivätkä ne ole kovin aktiivisia ja/tai sisältö ei ole erityisen kiinnostavaa. Laitoin seurantaan. 🙂

    • saratickle
      Posted at 19:36h, 25 April

      Hei mahtavaa! Mä lupaan, että tämä tulee eroamaan noista mainitsemistasi 🙂

  • emzi
    Posted at 09:57h, 26 April

    Jännää! Seuraan nyt innolla snäpissä 😀

  • Vierailija
    Posted at 12:40h, 27 April

    Siis mä en ikimaailmassa seuraus mitään yritystä Snäpissä. Mulle Snäppi on se ainoa pyhä paikka, missä mulla on oikeasti pelkkiä kavereita, ei mainoksia, ei yrityksiä, ei kaupallisuutta. Facebook ja Insta oli ennen sellasia, mutta ne tuli täyteen kaikkee turhaa (yrityksiä, mielipiteitä, täydellisyyttä). Ja tiedän, että mun ystäväpiiri on täynnä samanlaisia ihmisiä. Mutta kai oon tässä(kin) asiassa vastarannankiiski.

    • Alliii
      Posted at 20:12h, 27 April

      Ennen snäppi oli kultainen juuri sen henkilökohtaisuuden takia. Viitisen vuotta sitten ei ollut vielä juuri mystoryja käytössä, vaan jengillä oli lähimmän ystävät kavereina ja niille laiteltiin sitten kaikille directiä. Mäkin taidan olla sitä koulukuntaa, ketä ei kiinnosta kaupallisuus snäpissä ja tää uus trendiaalto kaiken kaikkeaan. 😀