Reissusuunnitelmat 2018 & lentolippujen arvonta

DSC_4130-side.jpg

*Segafredo Ambassador/Kaupallinen yhteistyö

 

Uusi vuosi – uudet reissut! Millaisia reissusuunnitelmia minulla on vuodelle 2018? 

Lähdetään siitä, että yksiäkään lentoja ei ole vielä varattu, mutta suunnitelmia sen sijaan löytyy -paljon. Rakastan reissujen suunnittelua! Pinterestistäni löytyy kansio varmaan 50:lle eri maalle. Kansiot ovat pullollaan hotelleja, patikointireittejä, vesiputouksia, kahviloita, kattoterasseja, rantoja, aktiviteetteja ja ravintoloita. Ideat on jo valmiina, toteutus (ja se sopiva rako kalenterista…) vaan uupuu 😀

Psst. Postauksen lopussa lentolippuarvonta!

 

DSC_4080.jpg

DSC_9067.jpg

DSC_4086.jpg

 

Helmi-maaliskuulle ollaan suunniteltu Meksikoa ja Costa Ricaa. Åressakin pääsen alkuvuodesta käymään! Keväällä olisi tarkoitus käydä Lapissa ja Pariisissa. Marokossakin ehkä.

Kesäkuussa suunnitteilla on patikointireissu Sloveniaan. Haluaisin myös kovasti käydä autolomalla Norjassa! Loppuvuodesta haaveilen Kapkaupungista, Balin tutusta surfficampista ja roadtripista Uudessa-Seelannissa. 

Muutama Euroopan kaupunkilomakin kiinnostaisi. En ole esimerkiksi koskaan käynyt Amsterdamissa, Milanossa, Budapestissa tai Prahassa.

 

DSC_9075.jpg

DSC_4083.jpg

DSC_9093-6.jpg

Pictures of me: Johanna Piispa

 

Päätettiin uuden vuoden kunniaksi järkätä Segafredon kanssa instagram-arvonta, jossa joku onnekas voittaa lentoliput Milanoon (arvo 250e, lahjakortti voimassa 12kk). YAY!

Skabaan osallistut automaattisesti seuraamalla @segafredosuomi Instagram-tiliä, joka on tosiaan kokonaisuudessaan meikäläisen käsialaa! Lentoliput arvotaan heti kun tilille on tullut 2000 seuraajaa. Tervetuloa seurailemaan mun kavihetkiä! 🙂

 

xx Sara

44 Comments
  • Empppuuu
    Posted at 08:51h, 04 January

    Hui miten sulla on varaa matkustella noin paljon? :O

    • saratickle
      Posted at 09:19h, 04 January

      Lomaa ei olisi välttämättä varaa pitää, mutta kun paiskii reissuilla myös töitä niin kyllä näitä pystyy useamman vuodessa tekemään 🙂

  • omppu95
    Posted at 08:55h, 04 January

    moi! laitan tän tähänkin, kun en tiedä vastaatko vanhoihin postauksiin tulleisiin kommentteihin.
    mutta, mietitkö ikinä jatkuvan matkustamisesi ympäristövaikutuksia? tuollaiset lentomäärät pilaavat planeettamme aika nopeasti jos jokainen tollasta tekisi 🙁
    kiinnostaako sinua muutenkaan ympäristöasiat ollenkaan? lentäminen on pahin teko ympäristön ja ilmastonmuutoksen kannalta. kohta kaikkia maita ei enää ole missä käydä.

    • saratickle
      Posted at 09:21h, 04 January

      Oon tähän oman kantani vastannut aika monta kertaa jo. Kaikki ei ole niin mustavalkoista, jokainen tekee omat päätöksensä. Mä teen uhrauksia muilla elämän osa-alueilla 🙂

      • omppu95
        Posted at 14:31h, 04 January

        jokainen tekee omat päätöksensä kyllä, mutta sinun ja jokaisen, joka lentää noin paljon päätökset vaikuttavat muihin ihmisiin ja ympäristön tilaan ja ilmastonmuutoksen etenemiseen. joten ei, et voi vain sulkea näitä ikäviä asioita pois.
        tuollaisia lentomääriä ei kompensoida millään kierrätyksellä tai yksityisautoilun tai lihansyönnin vähentämisellä, koska lentomatkoista tulevat päästöt ovat todella suuria. esim. yhden hengen lentomatka thaimaaseen ja takaisin vastaa arviolta keskivertosuomalaisen koko vuoden kasvihuonepäästöjä. (yli kolme tonnia päästöjä.)

  • maikki123
    Posted at 09:07h, 04 January

    Komppaan edellistä, hiilijalanjälkesi on melkoinen tuolla lentomäärällä. Kyllä kaikki varmasti nauttivat matkustelusta, mutta lentäminen on yksi pahimmin saastuttavista asioista.

    • Elisaaaaa
      Posted at 18:36h, 04 January

      Samaa mieltä edellisten kanssa. Suosittelen todella laskemaan oman hiilijalanjälkesi, netistä löytyy tähän käteviä laskureita :). Toivottavasti toimintasi johtuu vain tietämättömyydestä – ei väliinpitämättömyydestä….

  • RKaro
    Posted at 09:56h, 04 January

    Ihania suunnitelmia.
    Meinaatko oikeasti pyrkiä nuo kaikki toteuttamaan tänä vuonna vai onko nuo vast ideoita joista karsitaan?
    Itsellä tänä vuonna tiedossa
    bali (jälleen )
    Norjaan vaeltamaan
    Islanti vihdoin
    Ja vielä lontoo jouluksi

    • saratickle
      Posted at 10:38h, 04 January

      Suurin osa vasta ideoita 🙂 

      Oiii mikä lista! Ihana reissuvuosi! <3

  • Sa
    Posted at 10:19h, 04 January

    Ihmeellisen negatiivisia kommentteja.. Eläkööt kaikki sillä tavalla kuin haluaa, lopettakaa ympäristövaikutuksista jankuttaminen. Sara on varmaan aikuisena ihmisenä niistä hyvin tietoinen.
    Ihania suunnitelmia! Mäkin haluun reissuun. 😀

    • saratickle
      Posted at 10:39h, 04 January

      Kiitos 🙂

  • Minnapa
    Posted at 10:45h, 04 January

    Tuo on kyllä niin mahtavaa, että voi huoletta tehdä duunia mistä päin maailmaa tahansa! Itse kun on tälleen peruskorporaatiotyössä, jossa yleinen ilmapiiri ja ymmärrys työn sidonnaisuudesta tiettyyn paikkaan on vielä vähän 1990-luvulla, joutuu matkat tekemään aika puhtaasti loma-aikoina. Lisäksi ei voi oikein tehdä vaikka puolikasta päivää reissun päältä. Siksi aina tuntuukin ettei ne 5 viikkoa vuosittaista lomaa riitä mihinkään ja se ärsyttää!! Pitäisi ehkä ottaa palkatonta, mutta sitten taas lomakassassa näkyy pohja turhan nopeaan 😀
    Noista lentämisistä nillittämistä en oikein jaksa, maailmassa on tuhottomasti ihmisiä jotka lentävät satoja lentoja vuosittain työkseen ja sun lentomäärät on siinä joukossa pieniä. Ehkä se on sitten enemmän tapa pukea kateus sanoiksi, se on kuitenkin kaikkien oma asia. Lisäksi se elämä, jota jossain tropiikissa alkukantaisemmissa oloissa viettää vaikkapa kuukauden voi olla paljon vähemmän kuluttavaa kuin perus länkkärielämä Suomessa.
    Superkiva tuo arvonta, meillä olikin poikakaverin kanssa ajatus tehdä reissu Pohjois-Italiaan ja Dolomiiteille kesällä, osuispa voitto kohdalle!! 😀

    • yks ulkosuomalainen
      Posted at 13:00h, 04 January

      Musta on vähän epäreilua olettaa että kriittiset kommentit kumpuaa kateudesta. Eikö ihmiset voi muka oikeasti olla huolissaan ympäristöstä? Se kuinka paljon maapalloa saastuttaa ei ole “kaikkien oma asia” mikä ilmenee jo siitä että ilmastosopimukset on kansainvälisiä. Ympäristövaikutukset kun ei tunne valtion rajoja. Jos kiinnostaa katsoa lentomatkailun vaikutuksia, laskea kuinka paljon omat lennot vuoden aikana tuottaa päästöjä ja mihin päästöjen määrät on verrannollisia, täältä lisää tietoa http://www.lentolaskuri.fi/

      • yks ulkosuomalainen
        Posted at 13:13h, 04 January

        Tuli vielä mieleen lisätä, että välillä tuntuu että yleinen mielipide Suomessa laahaa jäljessä poliittista päätöksentekoa. Esim. suurin osa presidenttiehdokkaista yli puoluerajojen on sitä mieltä, että taloutta ei enää voi edistää ympäristön kustannuksella, vaan päätöksenteossa on aina arvioitava ympäristövaikutukset. Yksittäisen kansalaisen elämässä oma etu menee kuitenkin yhteisen hyvän edelle.

  • matkaaja
    Posted at 10:53h, 04 January

    Auts, vähän pahalta kyllä tuo lentomäärä kuulostaa. Itse tykkään myös reissata, mutta lennän max. 2 reissua vuodessa ja kompensoin oikeesti sillä etten yksityisautoile, syö lihaa ja kierrätän. Enkä sano tätä nyt “olen parempi ihminen” – mielessä vaan, tuollanen reissumäärä oikeasti rasittaa maapalloa todella paljon eikä sitä voi kompensoida millään. Ja varmasti moni muu reissaa työmatkoja rutkasti enemmän (kuten joku jo tuolla kommentoi) mutta ei kaks väärää tee oikeeta. Kyllä ihan kaikkien pitäis miettiä minkälaisia seuraksia omalla kulutuksella on. Tottakai saa lentää ja matkustaa, mutta onko 10-14 lentoa vuodessa oikeesti tarpeellista, koska “mä haluun ja voin”?

  • Palloriina
    Posted at 11:02h, 04 January

    Näin yhdeksästä viiteen toimistorottana hämmästelen reissujen määrää. Siis 10 reissua ja siihen päälle vielä muutama kaupunkipyrähdys :O Mun neljän viikon loma ei kyllä ole mitään…
    Mä muuten olen miettinyt näitä bloggaajien kuvausmatkoja. Tuleeko pyyntö joltain rätti&riepufirmalta, että käy kuvaamassa nämä vaikka Barcelonassa vai päättääkö bloggaaja itse, missä kuvat ottaa? Ts. saako reissusta verottajalle kelpaavan työmatkan, kun reissussa ottaa kuvia naamarasvasta tai yhteistyöuikkarista?

    • saratickle
      Posted at 13:38h, 04 January

      Yksi syistä, miksi tälle alalle olen halunnutkin lähteä ja ylipäätään perustaa oman yrityksen on työajat, joihin mulla on vaikutusmahdollisuus. 

      Välillä tulee 18h työpäiviä, välillä voi pitää vapaata. Ja työt on mahdollista ottaa mukaan reissuun, eli voit periaatteessa tehdä hommia mistä vain. Hoitaa palaverit skypellä jne. Suunnittelua se vaatii ja aikamoista kalenteritetristä tää meikäläisenkin elämä on, mutta koska matkustelu on rakkain harrastukseni, motivaatiota kyllä löytyy.

      Riippuu tosi paljon reissusta ja asiakkaasta. Onko kyseessä pressireissu, kuvausmatka vai vapaa-ajan reissu, jolloin tehdään esim muutama duunipäivä. Välillä reissuilla on minuuttiaikataulu, välillä vapaapäiviä jne.

       

  • Kristi
    Posted at 12:28h, 04 January

    Eniten itseäni ihmetyttää se, kuinka vieraantuneita te bloggaajat olette tavallisesta (vähän tylsästä ja junnaavasta) keskiluokkaisesta arjesta ja suhtaudutte eksoottisiin matkoihinne, kun ne olisivat ihan tavallisia automatkoja Kuopioon, Ouluun, Turkuun ja Tampereelle. Itse olen esimerkiksi aineenopettaja ja vaikka teen itselleni mieluista ja yhteiskunnalle tärkeää työtä – ei minulla kuuna päivänä olisi aikaa ja varaa matkustella mielin määrin ympäriinsä. Oletko koskaan miettinyt, että tekisit jotain yhteiskunnan hyväksi tuon ainaisen hedonistisen elämäntyylin ja subjektiivisten kokemusten janoamisen sijaan? Eriävistä mielipiteistäni huolimatta toivotan Sara kaikkea hyvää sinulle ja huikeita seikkailuja!

    • Vierailija
      Posted at 15:02h, 08 January

      En ota kantaa niinkään Saran elämäntyyliin, mutta ihmettelen tätä kommenttia. Mitä sinun mielestäsi pitäisi tehdä yhteiskunnan eteen? Oletan, että Sarakin maksaa veroja omasta työstään, ja panos yhteiskunnalle tulee esimerkiksi tätä kautta.
      Onko hedonismissa sinänsä jotain vikaa? Vai onko tämä tylsä ja junnaava arki jokin itseisarvo, näin minä elän joten muutkaan eivät saa tehdä eri tavalla…

  • eltsu
    Posted at 12:40h, 04 January

    Onko arvottavana siis yksi vai useampi lippu? Välillä puhut “lipuista” ja välillä “lipusta”…

    • saratickle
      Posted at 13:30h, 04 January

      Lippu suuntaan ja toiseen! Arvotaan siis lahjakortti, kuten tuossa kirjoitan 🙂 Eli jos hyvä diili löytyy niin voi saada vaikka kaksikin menopaluu -lippua!

      • saratickle
        Posted at 13:39h, 04 January

        hah tai siis, en näköjään kirjoittanutkaan, hjyps. Piti lukea “lahjakortti” “lipun” kohdalla. Korjattu! Kiitos tarkennuksesta 🙂

  • Vierailija
    Posted at 12:51h, 04 January

    Muokkaatko nykyään sun tatskat pois esim. biksukuvista? Tarkoitan tekstitatuointia, joka on sun lantiossasi. Miksi? 🙁

    • saratickle
      Posted at 13:31h, 04 January

      En mä oo kyllä muokannut tatskojani koskaan pois 🙂

  • linda_s
    Posted at 14:39h, 04 January

    Moi,
    liittyen edellisiin kommentteihin: onko lentoliikenteen hiilikompensaatio sinulle tuttu? Käytännössä siis tuottamiaan päästöjä voi “kompensoida” maksamalla tietty summa järjestöille, jotka tekevät ympäristötyötä esim. istuttamalla puita jotka sitovat hiilidioksidia, tukevat uudistuvan energian yleistymistä ja täten fossiilisten korvaamista esim. kehitysmaissa jne. Eihän tämä tietenkään korvaa sitä hiilimäärää joka on ilmaan päässyt, mutta askel oikeaan suuntaan. Vapaaehtoisia maksusivustoja löytää ihan googlaamalla, suosittelen harkitsemaan jos palvelu ei ole vielä tuttu. Hinnat eivät ole edes mitenkään korkeat (riippuu myös laskutavasta, n. parikymppiä mannertenvälisille lennoille), joten keskiluokkaiselle länsimaalaiselle ei ole mitenkään suuri panostus.
    Veikkaan että kys. palvelut eivät ole vielä ihan kaikkien tiedossa, joten vähän isompi ympäristöteko olisi, jos vaikka blogissasi noista vinkkaisit. 🙂 Pienistä puroista jne.

  • Vierailija
    Posted at 16:04h, 04 January

    Kuvaa nykyaikaa valitettavan hyvin. Ei väliä ympäristöllä, ei väliä sillä millaisen planeetan jätämme jälkeläisillemme, vaan minä minä minä ja mun instagram feedi! Noh, ehkä havahdut viimeistään siinä vaiheessa kun viimeinenkin turkoosi meri peittyy muoviroskaan ja ilma on sameeta savusta.

  • jennavaltari
    Posted at 19:24h, 04 January

    Ihme jeesustelua nää kommentit. Antakaa ihmisen elää ja matkustella 🙂 Jokainen miettii omalla kohdallaan miltä osin pyrkii pienentämään hiilijalanjälkeä. Kuinka moni näistä anonyymeistä elää 100% ekologisesti ja eettisesti kaikilla elämän osa-alueella?
    Huippu arvonta, olispa upeaa jos osuisi omalle kohdalle!

    • Vierailija
      Posted at 09:05h, 05 January

      … pointti siis on juurikin se, että lentäminen on yksi suurimpia (jollei suurin?) hiilijalanjäljen kasvattaja. Yksi transatlanttinen lento vastaa vuoden kasvissyöntiä – eli jos vuodessa tekee kaksikin matkaa, sitä voi sitten kompensoida neljällä vuodella kasvissyöntiä.
      Lentäminen on myös asia, joka ei ole välttämätön (niin kuin vaikka asuntojen lämmitys talvella).
      Kukaan ei siis ole vaatinut 100% ekologisuutta – lentäminen on vain iso ja törkeä rikos luontoa kohtaan, varsinkin noissa mittasuhteissa, että sitä on vaikea, jos ei mahdoton, kompensoida mitenkään.
      Ilmastonmuutos on niin vakava asia, että se että “jokainen miettii kohdallaan” ei oikein auta. Jos kaikki lentäisivät näin paljon… Niin.
      Ymmärrän, ettei bloggaaja ehkä ilahdu näistä kommenteista, mutta on hyvä että tästä keskustellaan!
      … vihdoin. Se miten Sara on päässyt tässä aiheessa näinkin helpolla, kuvaa valitettavasti suomalaista yleistä mielipidettä.
      Symppaan täysin wanderlustia ja halua nähdä uusia paikkoja – mutta olisi kiva jos ne uudet paikat säilyisivät.

    • maikki123
      Posted at 11:34h, 05 January

      Miten niin jeesustelua? “Antakaa ihmisten elää ja matkustella” – entäs tulevat sukupolvet? Onko termi “kestävä kehitys” sinulle tuttu? Jos ei, niin suosittelen tutustumaan. Kuten aiempikin kommentoija sinulle jo kertasi, lentäminen on yksi suurimmista saastuttajista. Ja tämän lisäksi Sara puhuu matkustelusta kuin se olisi arkipäivää – käyn siellä, täällä ja tuolla, lisäksi vielä tämä, tämä ja tämä paikka olisi tänä vuonna tarkoitus nähdä.
      En kyllä näe tässä mitään jeesustelua, ja ilmeisesti tietoutta ilmastonmuutoksesta tulisi lisätä ja paljon, kun nähtävästi ihmiset kokevat tällaiset puheet edelleen “jeesusteluna”.

  • jennavaltari
    Posted at 12:38h, 05 January

    Kommentoikaa omalla nimellä ja naamallanne, niin voidaan keskustella lisää 🙂 Mä en nää mitään järkeä tuollasessa nimettömässä kommentoinnissa.

    • matkailija
      Posted at 13:56h, 05 January

      Miten oma nimi tai naama muuttaa sitä asiaa, että lentäminen rasittaa maapalloa? Tää ei oo mikään mielipide asia. Se nyt vaan on fakta.

    • Vierailija
      Posted at 15:37h, 24 January

      Nimi on Anni, odotan mielenkiinnolla vastaustasi 🙂 Kuvaani en nyt ala tänne latailemaan…
      Toivon, että todella vastaat, etkä vain käyttänyt aika väsynyttä “anonyymin kanssa ei voi väitellä” -kantaa suojakilpenä sille, ettei lentomatkailun vaikutusta ilmastoon voi kiistää tai sille, ettet osaa perustella kantaasi.
      En kirjoittanut nimeäni, koska sillä ei tässä tapauksessa ole mitään merkitystä. Kuten jo aiemmin kommentoitiin, tämä ei ole mielipide, vaan fakta. Lisäksi – mistä voit tietää, että nytkään kirjoitan oikean nimeni? Lähdekritiikki ja medianlukutaito ovat todella tärkeitä! Nimi ja kuva eivät takaa uskottavuutta.

      • jennavaltari
        Posted at 09:12h, 25 January
        Hei Anni! 🙂
         
        Näet tän asian nähtävästi melko mustavalkoisesti. Kyllä, lentäminen saastuttaa eniten, se on fakta. Voin luetella monta muutakin faktaa tästä maailmasta ja varmaan sunkin elämästä niitä “laiminlyötyjä ja unohdettuja faktoja” löytyy. Btw tulisitko päin naamaa tälläistä moraalisaarnaa kenellekään pitämään?
         
        Tästä tulee mun mielestä jeesustelua siitä lähtien, kun tullaan arvostelemaan toisten tekemiä valintoja (huom. siinä vaiheessa kun kyse ei ole mistään laittomasta, kenenkään kiusaamisesta tai muusta yksiselitteisen moraalittomasta vääryydestä, itseasiassa tässä tapauksessa kyse oli 
        matkahaaveilusta). Lentokoneella matkustaminen ei ole eettistä saatika ekologista, mutta ei sitä kyllä voi moraalittomaksikaan 
        luokitella. 
         
        Ihmiset tekee valintoja. Aina on joku, joka on jossain asiassa parempi ihminen kuin sinä. Sinä voit tehdä parhaasi niissä asioissa, 
        joiden kohdalla päätät niin. Jotkut vähentää lihansyöntiä tai lopettavat kokonaan, jotkut ei kuormita ympäristöä haalimalla turhaa 
        materiaa, jotkut tukee rahallisesti erilaisia järjestöjä, tekevät hyväntekeväisyystyötä tai vaikka sanovat naapurille päivää. Harva on joka elämän osa-alueella täydellinen. Se, että joku ei ikinä matkusta lentokoneella, on tietenkin hieno asia ympäristön kannalta. En kuitenkaan sanoisi, että se tekisi kenestäkään automaattisesti sen parempaa ihmistä – jos ei esimerkiksi ikinä ole ollut millään tasolla kiinnostunut matkustamisesta tai ei ole ollut resursseja siihen, on helppo sanoa olevansa ekologinen sen suhteen – vaikka tosiasiassa tällä valinnan motiivilla ei ole ollut alunperin mitään tekemistä eettisyyden ja ekologisuuden kanssa. 
         
        Esimerkiksi mulle matkustaminen on mulle henkireikä, se kliseisesti sanottuna avartaa, opettaa ja rentouttaa. Se ei tarkoita sitä, ettenkö olisi tietoinen lentämisen aiheuttamista päästöistä – en silloin myöskään kaipaa luentoa tai moraalisaarnaa tekemistäni valinnoista, mutta kiitos kuitenkin. En aio edelleenkään matkustaa pää painuksissa tai ruoskia itseäni itsekkyydestä ja maapallon tuhoamisesta. 
        Matkustaminen on asia, jota en ajattele ekologisuus ensimmäisenä prioriteettina. Tietenkin sitä voi muilla elämän osa-alueilla kompensoida. Tietenkin pyrin mahdollisimman eettiseen matkailuun, mutta se on asia erikseen. 
         
        Mun pointti tässä on se, että se valintojen skaala tässä elämässä on loputon. Ihan turha alkaa nipottamaan yksittäisen ihmisen tekemästä yksittäisestä valinnasta. Te anonyymisti kommentoijat saatte paljon enemmän hyvää aikaan, jos kanavoisitte kaiken tuon energianne asioihin vaikuttamiseen ihan konkretian tasolla. Mulla on itseasiassa vinkki kaikille ihan yleisesti: eläkää elämäänne kuten itse parhaaksi näette ja puuttukaa toisten asioihin silloin, kun se on oikeasti tarpeellista. Tässä maailmassa on niin paljon aiheita huoleen, että en tälläsestä repisi pelihousujani. Ei tietenkään voi unohtaa tosiasioita ja toimintamme välillisiä tai välittömiä seurauksia, mutta tämä ei tarkoita, etteikö siltikin voisi seistä niiden valintojensa takana ja nauttia vaikka siitä reissustaan täysillä. 
         
        Ja hei aailmakin ylikansoittuu, se on fakta. Nyt kaikki lopettaa sen lisääntymisen, yhden lapsen politiikka joka maailman kolkkaan käyttöön. 
         
        Toivottavasti sait nyt mielenkiintosi tyydytettyä ja kivaa päivänjatkoa 🙂
  • Piiat
    Posted at 14:24h, 05 January

    En epäile, etteivätkö jotkut saisi pontta bloggaajan lentomatkojen kritisoimiseen myös kateudesta ja ärsyyntymisestä – etteikö monia vähän ottaisi päähän se, että joku toinen pääsee matkustelemaan niin moniin ihaniin paikkoihin ja vielä monesti tavallaan puoli-ilmaiseksi tai työn puitteissa. Se on ikävä mutta inhimillinen tunne.
    Inhimillistä (ja ikävää) on bloggaajan puolelta myös mennä puolustuskannalle tai vaieta, kun saa tällaista kritiikkiä.
    Silti lentojen saastuttavuus on fakta, ja mielestäni ihmisen, jota varmasti kymmenettuhannet ihmiset seuraavat ja ihailevat, pitäisi osata ottaa kantaa hieman eri tyyliin kuin “jokainen tekee omat päätöksensä”. Sara on suosittu ja tunnettu bloggaaja ja valinnut työn, jonka mukana tulee paljon vapautta (esimerkiksi matkustella), mutta vaikuttajan roolin mukana tulee myös vastuuta. Se vastuu ei ole yhdentekevää aikana, jolloin ilmastonmuutos oikeasti uhkaa maapalloa.
    Asiaa ei voi kuitata sillä, että on vastannut kantansa jo monta kertaa, eiväthän kaikki ole lukeneet blogia ikuisesti tai kaikkia kommentteja kahlaten. Miksei kantaansa, jos se kerran on selkeä, voi ystävällisesti kertoa niille, jotka esittävät ihan relevantin huolen? Jos ja kun arvattavissa on, että näitä kysymyksiä tällaisen postauksen yhteydessä herää, niin toisesta puolestahan – siitä, millaisia uhrauksia sitten muilla elämän osa-alueilla tekee – voisi mainita jo itse postauksessa? Mielestäni olisi kiva, jos bloggaaja osoittaisi sillä tavalla vastuullisuutta ja ymmärrystä muutoksesta, joka vaikuttaa meihin kaikkiin nyt ja tulevaisuudessa.
    Mielestäni hyvätuloiselta bloggaajalta olisi esimerkillinen teko myös esim. tuo hiilikompensaation maksaminen, josta joku aikaisemmin mainitsi. Jos näin jo tapahtuukin, niin hienoa!
    Nämä ovat vaikeita kysymyksiä. Itsekin tykkään matkustella ja matkustelenkin sen kerran-pari vuodessa, mitä työt antavat myöten. Jo näiden lentomäärien kohdalla kuitenkin tulee nykyään mietittyä, ettei se tosiaan ympäristön kannalta hauskaa touhua ole. Jotenkin toivoisi, etteivät bloggaajat lakaisisi vaikeita kysymyksiä maton alle tai ärsyyntyisi niiden esittämisestä.

    • VV
      Posted at 04:49h, 06 January

      Tämä oli mun mielestä ainakin hyvin asiallinen ja perusteltu kommentti, toivottavasti siihen tulee vastaus 🙂 Puit sanoiksi sen mitä hyvin moni lukija ajattelee.

    • poison
      Posted at 14:34h, 10 January

      Todella hyvä kommentti ja olen täysin samaa mieltä.Tosiaan bloggaajalla pitäisi olla vastuuta näissä asioissa, varsinkin kun työnkuvaan kuuluu tuo lukijoiden kulutustottumuksiin vaikuttaminen -> tässä tapauksessa lentomatkustamisen promoaminen.
      Tykkään itsekkin hirmuisesti matkustamisesta ja tälle vuodelle varatut kaksi reissua jo kirpaisee vaikka niitä innolla odotankin. Kiinnostaisi tosiaan postaus liittyen tuohon hiilikompensaatioasiaan, aihe kun ei ole itselleni vielä tuttu. Onko kyse pelkästä viherpesusta vai meneekö rahat oikeasti hyvään tarkoitukseen? Näin asiasta voisi ottaa hieman vastuuta ja näitä voisi sitten linkittää tuleviin matkajuttuihin jotta asiaa ei vain lakastaisi maton alle.

  • Heliii
    Posted at 18:44h, 05 January

    Reissusuunnitelmat on ihania aina…vaikkei pääsisikään reissuun voi aina haaveilla. Itsellä myös suunnitelmissa, että tänä vuonna pääsisi tekemään muutaman kaupunkiloman euroopassa. Lyhyellä lennolla kun riittää hyvin vain parikin päivää kohteessa

  • Aaaaa
    Posted at 08:05h, 06 January

    Halusin tulla sanomaan sanani vielä tähän keskusteluun. En kannata Saran lynkkausta matkustamisen takia, mutta en myöskään sitä, että viitataan kintaalla. Itsekin lennän jonkun verran vuosittain, joten en ole mikään pyhimys. Matkustamisen haitoista pitää puhua avoimesti ja mielestäni sitä saa arvostella kriittisestikin (haukkuminen yms on eri asia). Kuitenkin matkustaakin voi monella tavalla. Jos en ole ihan väärässä Sara puhuu mm. autoreissusta Norjaan – ei lentämistä. Pidän Saraa fiksuna ja hän varmasti on tietoinen lentämisen aiheuttamista päästöistä ja huomioi niitä niin paljon kuin pystyy. Summasummarum toivon että Sarakin kaikesta kurasta huolimatta jaksaa osallistua tähän keskusteluun niin kauan kun se on asiallista 🙂

  • Katje
    Posted at 06:33h, 08 January

    Hei!
    Kivoja reissusuunnitelmia, ehdottomasti suosittelen Milanoa (Viimeinen ehtoollinen oli vaikuttava kokemus, sinne kannattaa tosin varata liput tosi ajoissa, meilla ne oli yhdistettyna kiertokavelyyn, luukulta tuskin saa mitaan enaan). Milanosta paasee myos helposti junalla Como-jarvelle, ihana ihana!
    Ja Hollannissa suosittelisin Haagia Amsterdamin sijaan. Jos tosin Amsterdam, niin suuntaa pois keskustasta valittomasti 😉
    Toki myos Den Bosch on ihana, pieni mutta kaunis. Ja jos haluan kotiinpain vetaa, niin tervetuloa Eindhoveniin, todella mielenkiintoinen paikka ja ei todellakaan perinteinen, voin antaa monta vinkkia 🙂 (sahkopostin naet ilmeisesti kommentin yhteydessa, ota yhteytta jos kiinnostaa).
    Me menemme haamatkalle Japaniin syksylla… <3

  • Vierailija
    Posted at 15:12h, 08 January

    Lentämisen vähentäminen ja hiilijalanjäljen pienentäminen ovat tärkeitä juttuja globaalisti ajatellen. Mutta mutta… oletteko ajatelleet esimerkiksi kampanjoida jotenkin laajemmin asian suhteen? Onko todella hyödyllistä käydä kaatamassa tätä asiaa yksittäisen bloggaajan niskaan? Pahinta jeesustelua on saarnata että “itse lennän VAIN kaksi kertaa vuodessa” tms… siis oikeastihan se kaksikin kertaa vuodessa on aivan helvetisti liikaa päästöjen kannalta, eli turha saarnata olevansa muita parempi 😀
    Itse en muuten ole lentänyt seitsemään vuoteen, mutta se johtuu pääasiassa siitä ettei ole varaa matkustella 😀

  • Vierailija
    Posted at 15:17h, 08 January

    Ihanat kengät!

  • heiditheidi
    Posted at 08:45h, 18 January

    Heippa Sara!
    Onpas ikävä lukea kateellisten ihmisten kommentteja!
    Täällä myös matkakuumeilija, joka reissaa paljon vuodessa. Itse myös vähennän muissa asioissa hiilijalanjälkeä 😉
    Oi ihanaa, te lähdette Sloveniaan kesällä! Me oltiin siellä heinäkuussa patikoimassa ja ne maisemat on vaan niin upeat. Ihastuttiin maahan niin paljon, että kävimme joululomalla siellä laskettelureissulla. Ainut miinus Sloveniassa on ruoka, pikkukaupungeissa siellä ei oikein tunneta kasvisruokia. Laskettelukeskuksissa ainoat kasvisruuat olivat ranskanperunat tai tomaattikastikepizza..
    Meillä matkasuunnitelmissa on mennä Lissaboniin keväällä ja Japaniin. Katsotaan sitten fiiliksen mukaan, minnekkä kaikkialle muualle lähdemmekään tänä vuonna!

    • Maija---
      Posted at 15:18h, 24 January

      Hei Heidi!
      En ole kommentoinut ylle, mutta sinun kommenttisi aloitus oli niin naurettava, että on pakko kommentoida.
      Miksi oletat, että ilmastonmuutoksesta huolestuneet kommentoijat ovat kateellisia?
      Ehkä ovatkin, mutta se ei muuta sitä asiaa, että heillä on pointti. Jokaisella meistä on vastuu maapallosta, eikä sitä voi paeta syyttelemällä toisia kateellisiksi.