Vahvoille naisille

DSC_4394-4.jpg

*Kaupallinen yhteistyö: Sloggi

 

Balilla viime marraskuussa ollessamme lähdin yhtenä aamuna aikaisin surffaamaan. Äiti ja sisko jäivät villalle. Aamiaista syödessään he juttelivat villan omistajan kanssa, ja kun omistaja kyseli mihin minä olin karannut, vastasi äitini, että surffaamaan tälle tietylle rannalle. ?Sinne surffaamaan? Ai tyttökö? Ei kai tytöt siellä surffaa??

Tämä asia jäi jotenkin vaivaamaan pidemmäksi aikaa ja aloin pohtimaan sitä tarkemmin.

En koskaan ajattele ettei nainen tai mies esimerkiksi pystyisi tekemään jotain sukupuolensa takia. Tai, että meillä olisi olemassa erikseen naisten tai miesten harrastuksia, tai työtehtäviä. 

Koen, että yhteiskuntamme muodostuu joukosta erilaisia ihmisiä, joilla on erilaisia intressejä ja erilaisia vahvuuksia. Moni asia on mahdollista jos motivaatio on kohdillaan ja on valmis tekemään töitä. Sukupuolesta ja taustoista riippumatta.

 

DSC_4257-4-side.jpg

DSC_4434-4.jpg

DSC_4419.jpg

 

Siinä missä surffaaminen, myös moni muu fyysinen laji tai harjoite on aivan yhtä mahdollista niin naiselle kuin miehellekin.

Saan harmaita hiuksia joka ikinen kerta kun kuulen termin “naisten punnerrus”.

On olemassa jalat maassa punnerrukasia ja jalat ilmassa punnerruksia. Ja sitten on olemassa erilaisia kuntotasoja, jotka määrittävät sen kummalla tyylillä kukin pystyy liikkeen suorittamaan. Sillä oletko nainen tai mies, ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.

 

DSC_4395-2.jpg

DSC_4440-2-side.jpg

 

Nyt 28-vuotiaana naisena tuntuu pirun hyvältä todeta, että elämä on aika mahtavaa.

Pääsen ruokkimaan loputonta uteliaisuuttani ympäröivää maailmaa kohtaan ja tekemään työtä, jonka jokapäiväisistä haasteista nautin toden teolla. Tunnen oloni vahvaksi, niin henkisesti kuin fyysisestikin. 

Elämä kaikkine onnistumisineen ja epäonnistumiseen on tehnyt minusta itsevarman. Ajattelen, että melkeinpä mikä tahansa on mahdollista. 

 

DSC_4449.jpg

DSC_4367-4.jpg

Valokuvat: Tomi Taskula

 

Sloggi lanseeraa tänään naistenpäivän kunniaksi Zero Feel -alusvaatesarjan, johon kuuluu alushousut ja rintaliivit. Malliston väriskaala kulkee beigestä persikkaan ja mustaan.

Zero Feel -mallisto on suunnattu itsevarmoille naisille. Niille, jotka tarttuvat elämän tarjoamiin tilaisuuksiin, eivätkä pelkää haasteita. Niille, jotka viihtyvät omassa kehossaan ja ovat ylpeitä siitä.

Saumattomat liivit ovat päällä huomaamattoman mukavat. Ne tukevat kevyesti, muotoilematta kuitenkaan sen kummemmin.

Sanotaan yhdessä ei lokeroinnille, ulkopuolelta tuleville oletuksille, kykenemättömyydelle, epävarmuudelle ja puristaville alusvaatteille – Unfasten Yourself.

 

Miten me koetaan Zero Feel -sarja? Tässä meidän fiilikset alusvaatesarjasta videon muodossa!

 

 
 
 
Ihanaa naistenpäivää te upeat! <3
 
 
 
xx Sara
Tags:
54 Comments
  • Vierailija
    Posted at 10:10h, 08 March

    Nyt oli kyllä niin antikliimaksinen ja kaikinpuolin jäätävä naistenpäivä feat sponssipostaus, ettei mitään rajaa. 😀 Hyvin harvoin jaksan antaa kellekään huonoa palautetta, kun en koe sitä mitenkään tärkeänä, mutta tämä oli jo vähän liian räikeä ja kaikinpuolin vain ahdistava sanahelinäpostaus. Ymmärrän joissain määrin, miksi naisbloggaajat nousevat helposti mielipidevaikuttajiksi, mutta enimmäkseen kyllä ahdistaa koko kiiltokuvamainen ja merkityksetön itsensä lobbaaminen. Sulla on todella kauniita ja ammattimaisia kuvia ja toisinaan myös mukavia ja kannustaviakin tekstejä, mutta liika on liikaa. Ja naistenpäivän yhdistäminen isolla summalla sponssattuun alusvaatekamppikseen on todella omituista, vaikka kuinka motiblogikuplassa pyöritäänkin. Ja ihmettelen myös sitäkin, kun sinunkin palstallasi välillä huutelet aitouden ja rehellisyyden perään, mutta se kaikki se kyllä hukkuu täysin näihin väkisinkirjoitettuihin kamppispostauksiin ja showoffaamiseen liian usein.

    • Vierailija
      Posted at 12:53h, 08 March

      Samaa mieltä yllä olevan kanssa.
      Sen lisäksi korjaus punnerrusasiaan, jossa väitit että naisten- ja miestenpunnerrusversioilla ei ole mitään tekemistä sukupuolen kanssa. No kyllä on, fyysisesti miehet ovat paljon vahvempia ja heillä on myöskin paljon helpompi kehittyä punnerrusliikkeissä (kuten penkkipunnerruksessa). Tästä löytyy ihan tutkimusdataakin. Tästä johtuen iso osa treenaamattomista naisista ei kykene tekemään yhtäkään miesten punnerrusta puhtaasti, kun taas iso osa miehistä kykenee.
      On myös ok kutsua pilttiä lasten ruuaksi, vaikka kaikki lapset eivät sitä syö ja useat aikuiset syövät sitä.

    • Vierailija
      Posted at 16:16h, 08 March

      Samaa mieltä edellisten kommentoijien kanssa. Postausta lukiessa ei tullut voimaantunut ja kykenevä olo naisena, vaan pikemminkin tunsin myötähäpeää, ärsyyntymistä ja ahdistusta.
      Ensinnäkin miesten ja naisten fysiikka on erilainen. Se ei ole kiinni motivaatiosta, tahtomisesta ja treenistä. Miksi miehet ja naiset kilpailevat urheilulajeissa eri sarjoissa, jos tulokset olisivat riippuvaisia vain motivaation ja treenin määrästä?
      Ja sitten tämä yhteistyökamppis yhdistettynä naistenpäivään. En ymmärtänyt sen pointtia lainkaan. Alusvaatteita itsevarmoille naisille, jotka pystyvät tekemään “miesten” punnerruksia, ja joita ärsyttää, että niitä kutsutaan “miesten” punnerruksiksi?
      En tiedä olisiko postauksen sanoma mennyt läpi paremmin, jos ei olisi ollut naistenpäivä, mutta nyt se tuntui teennäiseltä ja kiiltokuvamaiselta markkinointitempulta.

      • Vierailija
        Posted at 11:10h, 09 March

        Naisten ja miesten fysiikka on erilainen, mutta ei se ole mikään syy enää 2010-luvulla puhua miesten ja naisten punnerruksista. Vaikka miehille punnertaminen suorin jaloin (jalat ilmassa on kyllä aika hc) on ehkä lähtökohtaisesti helpompaa, on naisen ihan turha vedota sukupuoleensa jos sj punnerrukset ei onnistu.

        • saratickle
          Posted at 20:48h, 11 March

          En missään vaiheessa sano, ettäkö miehet ja naiset olisivat fysiikaltaan samanlaisia/yhdenvertaisia tai että heidän pitäisi kilpailla samassa sarjassa.

          Se mitä sanon, on että naiset pystyvät tekemään paljon samoja juttuja kuin miehetkin. Eivät välttämättä samalla volyymillä, mutta pystyvät kuitenkin. Monet naiset eivät välttämättä tunnista voimavarojaan, ja syy voi olla opituissa tavoissa (oli se sitten fyysinen tai henkinen suorite) tai vaikkapa termien nimissä, kuten tässä esimerkissä naisten ja miesten punnerrus.

          Punnerrus on tosiaan tässä tekstissä vain esimerkki, ehkä huono sellainen. En tullut ajatelleeksi, että jengi tarttuisi tähän näin, pahoittelen!

    • saratickle
      Posted at 20:40h, 11 March

      Kiitos kommentistasi, arvostan että tulit kertomaan rehellisen mielipiteesi! Harmi jos otit postauksen noin, se ei suinkaan ollut tarkoitus.

      Musta alusvaatekampanja, erityisesti tämänlainen mallisto, joka juhlii kaikenlaisia vartalotyyppejä muotoilematta kroppaa sen kummemmin, sopii kuin nakutettu naistenpäivään 🙂

  • Tuulikki20
    Posted at 16:18h, 08 March

    Auts, nyt mentiin metsään niin että holahti.
    Tiedätkö miksi naistenpäivää vietetään? Ei siksi, että meillä ostettaisiin kukkia tai suklaata (tai alusvaatteita…) vaan esim. siksi, että kaikilla naisilla olisi oikeus elää ilman pelkoa väkivallasta tai jotta meillä olisi tasa-arvoiset mahdollisuudet työelämässä tai opinnoissa.
    Kiva, että sä voit vapaasti surffata siellä missä miehetkin, mutta sen rinnastamisen naistenpäivään on vähän oksettavaa. Ja naistenpäivän kaupallistaminen tälläsellä yhteistyöpostauksella, joka käsittelee alustavaatteita.
    Tykkään useista sun jutuista, mut nyt ei mennyt ihan maaliin.

    • Vierailija
      Posted at 17:01h, 08 March

      Ensimmäisen kommentin kirjoittanut vierailija täällä huutaa aamenta tälle, ja muillekin kommentoijille jotka ihanaa kyllä tulivat pukemaan sanoiksi omia tunteita. Oli mukava huomata, etten ollut yksin näiden ajatusten ja hämmennyksen kanssa, ja mukava että jotkut muistavat myös naistenpäivän tarkoituksen, tasa-arvon ja väkivallattoman elämän edistäminen.
      Katsoin eilen Yle Teemalta 60 lukua ja varsinkin naisten asemaa käsittelevän minidokkarin Suomesta. Kauas ollaan tultu niistä ajoista, kun “yksinänen nainen” ei saanut yksin ravintolaan päästä, mutta pelottaa tämä nykyinen ilmapiiri ja se, mihin tämä johtaa. Media on pullollaan harrastelijakirjoittajia ja kuvaajia, itsensälobbaajia ja naamallaan ja kropallaan tienaavia nuoria naisia, joiden toisinaan pelkään kovasti vievän kehitystä reippaasti taakse päin. Heitä kun pidetään todella herkästi ammattilaisina, oli kyse sitten treeneistä, ruokavalioista tai muista elämänalueista. Vaikutus on valtaisaa, ja mitä pidemmälle mennään, niin tuntuu se enemmän aiheuttavan haittaa kuin inspiroivan ketään. Varmaan siksi nimenomaan tällaisessa kiiltokuvamuotiblogissa ja just tänä kyseisenä päivänä vastaava kamppis kolahti niin pahasti minuun ja nähtävästi muihinkin. Sillä kuten alunperinkin sanoin: en tykkää heitellä nimettömänä tuntemattomille ihmisille huonoja kommentteja, mutta jotkut ylilyönnit vaan näköjään ovat liikaa. Ja minusta näiden aiheiden pitäisi jo alkaa nousemaan esille.

    • saratickle
      Posted at 20:58h, 11 March

      Tällä postauksella halusin muistuttaa muutamasta muusta tärkeästä aiheesta, joilla voi olla myös iso vaikutus noihin edellä mainitsemiisi.

      Halusin muistuttaa meidän naisten piilevistä voimaravoista, positiivisen ja kannustavan ilmapiirin vaikutuksesta, unelmiin uskomisesta ja oman polun löytämisestä. 

      Musta on valtavan hienoa, että olette sanoneet kantanne ääneen ja ihailen sitä todella. Vahvoja mielipiteitä kaivataan!

      • Tuulikki20
        Posted at 13:40h, 12 March

        Niin millä on vaikutus esim. väkivaltaan tai epätasa-arvoiseen koulutukseen ja mahdollisuuksiin työelämässä? Istuvilla alusvaatteilla vai miesten rannalla surffaamisella? Positiivisilla ajatuksilla ja tsemppaavalla ilmapiirillä?
        Musta myös tuntuu, että sulla on mennyt vähän ohi se, että miksi tästä postauksesta om tuohduttu tai sitten et halua myöntää, että ei menny ihan putkeen.
        Tää ois ollut ehkä ihan ok, ellet olisi yhdistänyt tätä naistenpäivään, mutta tässä kontekstissa ei toiminut ollenkaan.

  • Vierailija
    Posted at 17:17h, 08 March

    Niin samaa mieltä yllä olevien kanssa.

  • Vierailija
    Posted at 21:41h, 08 March

    Munkin on pakko kompata edellisiä ja vielä kommentoida: vaikka pointti tässä tekstissä oli sukupuolten välinen tasa-arvo (ja se alusvaatteiden markkinointi…), mun korviin särähti myös tämä: “Koen, että yhteiskuntamme muodostuu joukosta erilaisia ihmisiä, joilla on erilaisia intressejä ja erilaisia vahvuuksia. Moni asia on mahdollista jos motivaatio on kohdillaan ja on valmis tekemään töitä. Sukupuolesta ja taustoista riippumatta.”
    On tosi hienoa, että sä pääset toteuttamaan itseäsi ja oot varmasti esim. just tämmöstä työtä tehnytkin sen eteen. Olisi kuitenkin hyvä muistaa, että kyllä noilla taustoilla vaan on merkitystä (sukupuolesta riippumatta), eikä kaikilla todellakaan oo samat mahikset, vaikka miten löytyisi motivaatiota ja ahkeruutta. Mullakaan ei ole tapana tulla ulisemaan kommentteihin, mutta kun nyt kerran tuli yhteiskunnasta puhe.

    • saratickle
      Posted at 21:09h, 11 March

      Ja siksi mä kirjoitinkin lauseeseen “Moni asia on mahdollista jos motivaatio on kohdillaan ja on valmis tekemään töitä. Sukupuolesta ja taustoista riippumatta.”

      Ei missään nimessä kaikki asiat olekaan mahdollisia kaikille, mutta unelmiin uskominen ja työn tekeminen niiden eteen kannattaa aina, siitä olen aivan 100% varma.

      • Vierailija
        Posted at 14:55h, 12 March

        Kiitos vastauksesta. Puhuit tässä yhteiskunnasta ja taustoista samassa yhteydessä, jolloin mulle ainakin tuli sellainen vaikutelma, että viittasit johonkin mitä kutsutaan sosioekonomiseksi asemaksi, jolla puolestaan on taipumusta periytyä. Ei kaikkien tarvitse päästä surffaamaan, mutta kaikilla varmaan pitäisi olla esimerkiksi koti tai mahdollisuus kouluttautua…? Ja vaikka yhteiskunta tarjoaisi puitteet vaikkapa juuri kouluttautumiselle, on eri asia, onko todellisia resursseja (tieto, raha, jaksaminen jne.) lähteä toteuttamaan sitä.
        Monelle ne asiat, joita yleisesti pidetään itsestäänselvinä, eivät tosi asiassa ole mahdollisia tai ovat todella kovan työn takana. Syntyi kieltämättä tökerö vaikutelma, kun ihminen, joka pystyy esim. matkustamaan/kuluttamaan tossa mittakaavassa, julistaa, ettei ole taustoista kiinni. Elät toki eri todellisuudessa, etkä selvästi miettinyt sanomisiasi näin pitkälle, mutta se että pystyt kirjoittamaan noin kepeän ja tyhjän kommentin tällaisista asioista, jätti kyllä miettimään. Toivoisinkin sulle ymmärrystä yhteiskuntaa kohtaan ja kykyä pyrkiä samaistumaan ihmisiin, jotka eivät pysty vaikuttamaan elämäänsä yhtä paljon kuin sä omaasi.

  • Julia22
    Posted at 21:54h, 08 March

    Hui, pakko olla hiukan eri mieltä ylläolevien kommenttien kanssa. Tuntuu, että ehkä jotkut ottivat tämän postauksen himpun liian vakavasti, vaikkei naisten asema ja oikeudet mikään leikin asia olekaan. Itse en tunnistanut tekstistä ?jäätävää sananhelinää? tai kokenut myötähäpeää sitä lukiessani. Pikemminkin ajattelen, että tässä kerrottiin kokemuksia nykyajan naisen näkökulmasta. Ei kaiken aina tarvitse olla surffausta mahtipontisempaa. Hyvää naistenpäivää kaikille!

    • saratickle
      Posted at 21:13h, 11 March

      Kiitos kommentistasi. Mulla vähän sama fiilis. Koen, että mut ja postaus väärinymmärrettiin, ja se harmittaa. Mutta välillä käy näin, se on elämää 🙂

      Toivottavasti sulla oli mukava naistenpäivä <3

       

  • Eräs
    Posted at 22:28h, 08 March

    On kovin jalo ja lapsellinen ajatus, ettei olisi naisten ja miesten töitä (tai näinhän sen pitäisi mennä), mutta kyllä meillä edelleen 2010-luvun Suomessa sukupuolet hakeutuvat eri aloille. Se, että ihmiset ovat erilaisia ja tekevät intressejensä mukaisia töitä, taas on ongelmallinen kommentti, koska juuri noin päättäjät esimerkiksi perustelevat naisvaltaisten alojen huonoa palkkausta. Koska naiset itse valitsevat niin ja hoiva-ala on kutsumus eikä siitä tarvitse maksaa mitään. Ja näin syntyy epätasa-arvoa ja palkkaeroja. Tästä hyvänä (huonona) esimerkkinä lt-opettajien palkat pk-seudulla, mistä on kohistu mediassa.
    Tarkoitit tällä kirjoituksella varmaan ihan hyvää, mutta siitä näkee kuinka etuoikeutettu olet, ja tästä postauksesta ei tullut yhtään voimaannuttava tai naistenpäivän teeman mukainen, kuten aiemmat kommentit myös osoittavat. Haluaisin, ettei kaikkeen, erityisesti naistenpäivään, kuuluisi kaupallisuus. Blogisi tyyliin ei ehkä kuulu tällainen pohdiskelu, joten yhteistyö olisi kannattanut toteuttaa muulla tavalla eikä ratsastaa naistenpäivän kustannuksella.
    Koska olen ehkä itsekin joskus saattanut ajatella noin, ja naisten keskeisessä rakentavassa hengessä, haluan kuitenkin sanoa, että minusta on hienoa, että olet ottanut hommat omiin käsiisi. Naiset ovat tämän ammattialan perustaneet itse ihan tyhjästä.

    • saratickle
      Posted at 21:17h, 11 March

      Kiitos tästä rakentavasta kommentista. Se avasi minutkin ajattelemaan uudella tavalla. Vielä kerran, kiitos.

       

  • Vierailija
    Posted at 03:03h, 09 March

    “Moni asia on mahdollista jos motivaatio on kohdillaan ja on valmis tekemään töitä. Sukupuolesta ja taustoista riippumatta”, sanoo valkoihoinen suomalainen heteronainen ja jatkaa rannalla kikattelua.

    • Johannaaa
      Posted at 08:42h, 09 March

      Nimenomaan tämä.

    • saratickle
      Posted at 21:30h, 11 March

      Ja suomalainen heteronainenko ei saisi sinun mielestäsi omistaa mielipidettä tähän asiaan liittyen? Rohkaista ihmisiä tavoittelemaan unelmiaan tai paiskimaan hommia oman intohimonsa eteen?

      Taustoilla on toki merkitystä tiettyyn pisteeseen asti, eikä kaikki voi olla tietenkään kaikille mahdollista, mutta koen, että meillä kaikilla on piilevää potentiaalia. Ja liian monella tuo potentiaali jää käyttämättä esimerkiksi epäonnistumisen pelon takia. 

      Toivottavasti sinä kannustat ja tuot positiivista energiaa lähipiiriisi. Täällä se ei ainakaan välity 🙂

      • Vierailija
        Posted at 22:27h, 11 March

        Jotenkin arvasin, että vastaat juuri näin. Käännät homman kommentoijaa vastaan antamalla ymmärtää, että ihmisellä täytyy olla paha olo omassa elämässään, jos he jättävät blogiin kritisoivan kommentin. Elämä ei yksinkertaisesti ole pelkkää positiivisen energian välittämistä ympärilleen ja hyvän fiiliksen vaalimista. Miten minun positiivinen energia auttaa lasta, joka kerjää metrossa ilman kenkiä? Ystävääni, joka tuotiin vauvana rajan yli laittomasti Yhdysvaltoihin eikä sen takia voi ikinä esim. opiskella tai työskennellä laillisesti, ellei lähde takaisin siihen maahan jota hän ei ole ikinä tuntenut? Ihmistä, joka
        joutuu tekemään 16h työpäiviä kuutena päivässä viikossa saadakseen 150e/kk palkan? Pointtini oli ja on että meidänlaisemme ihmiset (äärimmäisen etuoikeitetut yksilöt) eivät yksinkertaisesti voi kulkea ympäriinsä sanomassa että kaikilla ihmisillä on “potentiaalia” ja että ainoa asia joka tämän potentiaalin realisoitumisen saattaa estää on epäonnistumisen pelko. En tarkoita pahaa millään näistä (varsin kärkkäistä) kommenteista, mutta toivon todella että pysähdyt ja ajattelet näitä asioita.

  • MSJ
    Posted at 12:06h, 09 March

    Ymmärrän kyllä aiempien kommentoijien pointit, mutta haluaisin muistuttaa, että kyseessä on valkoisen suomalaisen heteronaisen blogi, esimerkit ovat hänen omasta elämästään ja lukijakunta koostuu suurimmaksi osaksi valkoihoisista suomalaisista heteronaisista. Tämän takia postauksen näkökulma on varsin luonteva. Toki naistenpäivää voi ja tulee käsitellä monesta näkökulmasta, mutta tähän postaukseen Sara valitsi näkökulman ja esimerkit jotka ovat lähimpänä hänen omaa elämäänsä. Itse en näe sen tarkoittavan sitä, että muiden näkökulmien olemassaolo kiellettäisiin tai niitä vähäteltäisiin.
    Mitä tulee naistenpäivän ja kamppanjan yhdistämiseen, koin sen tässä melko toimivana. Toki jos postaus olisi käsitellyt vaikkapa seksuaalista väkivaltaa tai epätasa-arvoa palkoissa, olisi alusvaatteiden mainostaminen ollut outoa ja tökeröä. Nyt Sara kertoi tarinoita omasta elämästään ja elämäntyylistään, mihin mielestäni melko luontevasti sopi ko. alusvaatteista kertominen.
    Tarkoituksenani on sanoa, että naisena olemista on monenlaista, ja samoin siihen liittyvät ongelmat ovat hyvin monenlaisia ja monentasoisia, eivätkä missään nimessä toisiaan poissulkevia. Täällä kommenteissa on todella hyviä ja valistuneita ajatuksiaaiheesta, ja mielestäni ne ovat hyvää jatkoa postaukselle ja laajentavat siinä aloitetun aiheen käsittelyä. Harmi vaan, että ne on esitetty näin negatiivisessa hengessä.

    • Tuulikki22
      Posted at 12:25h, 09 March

      Oon valkoihoinen, suomalainen heteronainen.SILTI tai siitä huolimatta mua kiinnostaa muidenkin kun valkoihoisten, suomalaisten heteronaisten asiat. Ei se oo mikään perustelu, että koska Sara on tälläinen ja lukijakunta on tälläistä niin kirjotetaan siitä miten ihanaa meillä on ja suljetaan silmät muulta.
      Toisekseen, negatiiviseen sävyyn? Täällä on kaikki kommentointi ollut todella asiallist ja rakentavaa. Luulisi, että myös Saralle kelpaa rakentava keskustelu ja kritiikki eikä ainoastaan “jee ihanaa, mahtaavaa” hehkutus. Eikö tällästen postauksten kuulu herättää keskustelua suuntaan ja toiseen? Toivoisin myös, että Sara ottaisi kantaa näihin kommenteihin eikä ainoataan esim. seuraavan postauksen mekkoa kehuviin kommenteihin.

      • Vierailija
        Posted at 13:27h, 09 March

        Tätä minäkin toivoisin, että kun ensimmäistä kertaa (?) Saran blogissa käydään vuorovaikuttavaa keskustelua joka on saanut satoja tykkäyksiä (!!), voisi sara edes jollain tavalla noteerata tämän. Itse olen pyrkinyt olemaan mahdollisimman suora mutta rakentava, ja on todella sääli että me lukijat jäimme ilman Saran huomiota tässä asiassa. Somevaikuttajana luulisi kiinnostavan varsinkin sponssipostausten vastaanotto. Hiton sääli, ettei Sara halua kritiikkiä ja keskustelua huomioida. Ei todellakaan ole tarkoitus turhaa lätistä ja “olla negatiivinen” vaan saada aikaan jotain oikeaa järjenjuoksua, ajatuksia ja rehellistä keskustelua.

        • hsmm
          Posted at 15:28h, 09 March

          Rauhotupa siinä nyt hetki, ja oikeastaan kaikki muutkin. Eiköhän Sara vastaa näihin ihan ajan kanssa, helpompihan se on eka vastata lyhyisiin kommentteihin että saa ne pois alta ja sitten voi paneutua tähän. Turha alkaa heti ulista jos ei vuorokaudessa heti saa vastausta.

      • MSJ
        Posted at 13:28h, 09 March

        Sanoinkin että näkökulman valinta oli kirjoittaja ja lukijakunta huomioon ottaen LUONTEVA, en että se on ainoa oikea ja mahdollinen. 🙂
        Ja mitä tuohon negatiivisuuteen tulee. Voi olla että ylitulkitsin, mutta minusta esimerkiksi sanavalinnat ja lausahdukset “kiiltokuvamainen ja merkityksetön itsensä lobbaaminen”, oksettavaa” ja “jatkaa rannalla kikattelua” vaikuttavat siltä, että tarkoituksena on loukata. En ainakaan itse koe tämän tyylin olevan rakentavaa palautetta.

        • Tuulikki22
          Posted at 14:04h, 09 March

          Varmaan minkä vain lausahduksen voi irrottaa tuolla tavalla kontekstista ja sen jälkeen spekuloida. Huomaat varmaan itsekkin, että 99% kommenteista on asiapitoisia ja asiallisia.

        • Vierailija
          Posted at 23:00h, 09 March

          Olen tuon “rannalla kikattelu”-kommentin kirjoittaja eikä tarkoitukseni ollut tosiaankaan loukata. Postauksesta paistoi kuitenkin sen verran hurja kontrasti, että mielestäni kommentitkin saavat olla vähän kärjistäviä. Olen itse asunut viimeiset 10 vuotta sellaisissa maissa, missä elämä on todella paljon rankempaa kuin Suomessa, kaikilla mittapuilla laskettuna. Ainakin osittain juuri sen takia tällainen postaus, missä puhutaan siitä miten monet asiat elämässä ovat itsestä kiinni ja kuvituksena on kuvia missä Sara ja Elisa hengailevat hienolla rannalla sponsoroidut alusvaatteet päällään tuntuu jotenkin erityisen epämiellyttävältä. Uskallan ja kehtaan sanoa, että Sara ei ole kokenut tai edes nähnyt paljoakaan “todellista” maailmaa, sitä maailmaa, missä 99% maailman ihmisistä elää. Se on ihan ymmärrettävää lähtökohdat huomioon ottaen, mutta tällaiset postaukset ovat pelkästään mauttomia.

          • Vierailija
            Posted at 07:45h, 10 March

            Olen ensimmäisen kommentin kirjoittaja ja koitin siinäkin tehdä selväksi (kuten myöhemminkin) etten ole tullut vartavasten loukkaamaan – itse koin postauksen jotenkin järkyttävän räikeänä ja ehkä vähän jo loukkaavanakin, joten oli ensimmäinen kommenttinikin räikeä. Tänne on onneksi muita tullut myös pukemaan sanoiksi, miksi juuri tämä kolahti niin pahasti, ja mielestäni kaikki ovat pyrkineet rakentavaan palautteeseen. En usko että kukaan meistä haluaa lynkata Saraa tai mitenkään mustamaalata: herättää kyllä. Blogit ovat aikansa peilejä ja somemaailma todella kieroutunut. Eihän sitä itse elävä varmasti aina edes ajattele miettimään, mutta näköjään lukijakunnat tässäkin blogissa kokevat jo, että on pakko sanoa jotain. Puuttua jotenkin. Herättää ajatuksia ja paneutua siihen kritiikkiinkin ihan oikeasti. Ei me pahalla, vaan hyvällä.

          • Vierailija
            Posted at 07:48h, 10 March

            Ja hei – jos oltaisiin lynkkausmentaliteetilla liikkeellä, eiköhän tätä keskustelua käytäisi silloin hiton ilkeään sävyyn jossain vauvaforumilla eikö Saran tontilla, yrittäen saada Saran huomion aiheiden tiimoilta. Yhä naiivisti kuvittelen että ammattibloggaaja _haluaisi_ tietää, miltä lukijoista nykyään tuntuu. Ja millaiset kamppikset toimivat ja mitkä eivät (ja miksi!)

          • possu
            Posted at 16:08h, 10 March

            Luulisi sponssinkin olevan kiinnostunut Saran blogista ja sen saamasta palautteesta. Ja kyllä, tämä bloggaus oli mauton ottaen huomioon naisten aseman laajemmin. Aina kivat alusvaatteet ei vaan toimi.

          • possu
            Posted at 16:11h, 10 March

            Niin ja ihan tämän perusteella Sloggi menetti juuri yhden asiakkaan. Tuskin hetkauttaa heitä millään lailla, mutta silti.

          • saratickle
            Posted at 21:35h, 11 March

            Mielestäni on tökeröä verrata kokemuksiani matkustamisesta visuualiselta ilmeeltään käsikirjoitettujen mainoskuvausten lopputulokseen.

            Rakastan näitä kuvia, mutta ne ovat mainoskuvia. Eivät todellinen tilanne millään lailla.

    • saratickle
      Posted at 21:44h, 11 March

      Iso kiitos rakentavasta kommentistasi. Kuvailit tässä hyvin juuri ongelman ytimen: “Naisena olemista on monenlaista, ja samoin siihen liittyvät ongelmat ovat hyvin monenlaisia ja monentasoisia, eivätkä missään nimessä toisiaan poissulkevia”. Postauksen ei missään nimessä ollut tarkoitus olla kokonaisvaltainen katsaus naistenpäivän juhlimisen syihin, vaan lähinnä inspiroiva kirjoitus piilevän potentiaalimme löytämiseen, itsemme uskomiseen ja oman itsemme rakastamiseen.

      Esimerkit olivat lähimenneisyydestäni (kuten ne monesti kirjoituksissani ovat – lähiaikojen tapahtumia), enkä niitä kelaillut sen kummemmin. Olisi ehkä pitänyt, pointit eivät selkeästi menneet perille. Olen nyt lukenut tämän monta kertaa läpi ja alan ymmärtämään miksi tiettyihin asioihin tartuttiin. 

      Kommenteista löytyi tosi monta rakentavaa ja asiallista, joita luin todella mielelläni. Mutta turhan monista kommenteista jäi myös hyvin negatiivinen fiilis. 

  • MSJ
    Posted at 12:06h, 09 March

    Ymmärrän kyllä aiempien kommentoijien pointit, mutta haluaisin muistuttaa, että kyseessä on valkoisen suomalaisen heteronaisen blogi, esimerkit ovat hänen omasta elämästään ja lukijakunta koostuu suurimmaksi osaksi valkoihoisista suomalaisista heteronaisista. Tämän takia postauksen näkökulma on varsin luonteva. Toki naistenpäivää voi ja tulee käsitellä monesta näkökulmasta, mutta tähän postaukseen Sara valitsi näkökulman ja esimerkit jotka ovat lähimpänä hänen omaa elämäänsä. Itse en näe sen tarkoittavan sitä, että muiden näkökulmien olemassaolo kiellettäisiin tai niitä vähäteltäisiin.
    Mitä tulee naistenpäivän ja kamppanjan yhdistämiseen, koin sen tässä melko toimivana. Toki jos postaus olisi käsitellyt vaikkapa seksuaalista väkivaltaa tai epätasa-arvoa palkoissa, olisi alusvaatteiden mainostaminen ollut outoa ja tökeröä. Nyt Sara kertoi tarinoita omasta elämästään ja elämäntyylistään, mihin mielestäni melko luontevasti sopi ko. alusvaatteista kertominen.
    Tarkoituksenani on sanoa, että naisena olemista on monenlaista, ja samoin siihen liittyvät ongelmat ovat hyvin monenlaisia ja monentasoisia, eivätkä missään nimessä toisiaan poissulkevia. Täällä kommenteissa on todella hyviä ja valistuneita ajatuksiaaiheesta, ja mielestäni ne ovat hyvää jatkoa postaukselle ja laajentavat siinä aloitetun aiheen käsittelyä. Harmi vaan, että ne on esitetty näin negatiivisessa hengessä.

  • Vierailija
    Posted at 14:10h, 09 March

    Miksi et vastaa tämän postauksen kommentteihin mutta uudempien kyllä?

  • xod
    Posted at 14:24h, 09 March

    Pakko olla samaa mieltä edellisten kanssa. Tää postaus ei vaan toiminut ja jätti suun vähän auki. Olis kiva kuulla Saran kommentti näihin

    • saratickle
      Posted at 21:49h, 11 March

      Mä tuolla osalle jo vastauksen huikkasinkin. Vietin tosiaan tämän viikonlopun veljenlasteni luona ja halusin omistautua heille. Kommenttiryöpyn lukemiseen ja vastaamiseen kuluu monta tuntia, tämän lisäksi olisin ollut ajatukset muualla koko viikonlopun jos olisin alkanut käymään näitä läpi.

      Nyt sain viettää kallisarvoista aikaa nappuloiden kanssa 100% läsnäololla ja kotiin palattuani kävin näiden kimppuun. Kiitos kun odotitte.

  • Vierailija
    Posted at 15:23h, 10 March

    Mä en vaan ymmärrä, miten kehtaat toistella tota “kaikilla on tasan samat mahdollisuudet”. Ei ole, ei ole, ei ole. Miten voit olla yhteiskunnallisista rakenteista noin tietämätön ja ignorantti? Tiedän, että koulutustaustasi on vähäinen, mutta ihminen voi oppia silti, varsinkin kun hän usein tulee osoitetuksi olevan väärässä.

    • girlp
      Posted at 17:24h, 10 March

      Okei tää viimeisin kommentti veti itsenikin keskusteluun mukaan..
      Alkuun täytyy todeta, että keskustelu näistä eri sukupuolten punnerruksista meni ehkä vähän off tracks. Tai siis, eihän asioiden kutsuminen sukupuolineutraaleilla termeillä tarkoita, etteikö tunnistettaisi ja tiedostettaisi sukupuolten välisiä fyysisiä eroja. Kuvitelkaa, jos punnerrusten nimi olisi alusta lähtien ollut “puolipunnerrus” tai “kokopunnerrus” – tällöin eri sukupuolet (tai lihaksikkaammat) olisivat varmasti luontaisesti valinneet itselleen sopivamman? Saran argumenttina siis oli nimenomaan yhteiskunnan rakenteisiin (sanoihin, termeihin, diskursseihin) kietoutuneet, epätasa-arvoa ylläpitävät tekijät, joita pitäisi purkaa isommassa kuvassa todellisen yhteiskunnallisen muutoksen aikaan saamiseksi.
      Mutta sitten tähän mahdollisuus-höttöön. Itsehän en enää kestä luke linkedin-päivityksiä..ja tästä syystä. Tiedätkö Sara mitä Suomessa tapahtuu tällä hetkellä? Eriarvoistuminen, syrjäytymisen voimistuminen, huono-osaisuuden entistä voimakkaampi periytyminen.. Asioita, jotka laittavat ihmisiä niin ahtaalle, että “toteuta sun intohimoa!” on hyvin kaukana arjesta.
      Ja siinä tullaankin asiaan, joka kaikille ei aivan avaudu: intohimot ja erityisesti niiden toteuttaminen on aivan järjetön suuri etuoikeus, johon kaikilla _ei ole mahdollisuutta_ . Joo tokikaan intohimot ei rajaudu työelämään, toisille sitä on ruoanlaitto tai postimerkit ja niitä voi tehdä aina sen paskaduunin jälkeen kotona, mutta entä jos henkiset ja fyysiset rajat ei vaan anna periksi. Omassa lähipiirissä on tällä hetkellä useampikin korkeasti koulutettu työtön, jotka minä hetkenä hyvänsä tarjoaisivat intohimonsa ja palonsa duunille – jos sellaisen vaan saisivat.
      En missään nimessä sano, etteikö oma osuus ole se suurin eteenpäin menossa; uskon ihan yhtä lailla “hyvä kerää hyvää”- tyyppiseen ajatteluun ja siihen, että aina löytyy uusi tapa ajatella ongelmasta tai haasteesta. Mutta tasapuoliset eivät ole mahdollisuudet, eiei. Surullisinta ja tyypillisintä onkin se, että tätä toistelevat ne ihmiset, joille on suotu se mahdollisuus intohimonsa toteuttamiseen. Sitä kantsii vähän funtsia…

  • Rimppa
    Posted at 17:22h, 10 March

    Eiköhän Sara vastaa kun ehtii. Osa tulleista postauksista on varmasti ajastettu, ja reissustapaluu on aina melkoinen ruljanssi.
    Minäkin olen kyllä sitä mieltä, että nyt meni ehkä hieman metsään. Tärkeällä asialla markkinointi ei oikein sovi omaan arvomaailmaani, ja välillä tuntuu että hurjan kaupalliseksi on mennyt tämä blogi myös muutoin, kuin tämän postauksen tiimoilta. Start living your best life -blogissa markkinoitiin myös, mutta sisällöllisesti postaus oli hieman onnistuneempi. Silti molemmat kyllä vähän hiersivät verkkokalvojani!
    Mutta Jokainen meistä mokaa joskus, toivottavasti palaute otetaan rakentavasti vastaan 🙂

    • Vierailija
      Posted at 17:39h, 10 March

      Hän on kuitenkin reissusta paluun jälkeen kirjoitellut blogiin ihan muutenkin kuin ajastettuna, kun kertonut fiiliksiään aikaeron jälkeen. Ja vastaillut myös muihin kommentteihin tämän jälkeen. Minusta tämä vaikuttaa enemmän siltä, että hän haluaa haudata tämän postauksen mahdollisimman monen muun postauksen alle ja ehkäpä asia unohtuu kun hän jättää sen hiljaisuuteen?

      • saratickle
        Posted at 21:50h, 11 March

        No sitä tämä ei nyt kuitenkaan ollut 🙂 

    • saratickle
      Posted at 21:56h, 11 March

      Mä arvostan sitä, että epäkohtiin puututaan ja omia mielipiteitä kerrotaan rakentavasti ja asiallisesti. Juuri näin sen pitääkin mennä. Jos kaikki imettäisiin tyytyväisenä sisään, eikä rehellistä mielipidettä kerrottaisiin, olisi moni asia huonommin.

      En missään nimessä tarkoittanut postaustani näin, miten moni sen on tulkinnut. Koen, että olin epäselvä ja minut väärinymmärrettiin, mutta kuten sanoin, onneksi avaatte suunne ettekä päivittele vain mielessänne. 

      Tämä keissi oli ehdottomasti minulle opetus – aivan takuulla otan opikseni! 

  • LC
    Posted at 19:59h, 10 March

    Jos/kun palaat aiheeseen esim. uudessa postauksessa, toivoisin sinulta pohdintaa mm. “tasa-arvoisista mahdollisuuksista” maissa, joissa olet itsekin käynyt. Erityisesti lukuisat kehitysmaat, joiden värikkäistä taloista näemme kuvissasi. Kuinka monta tunnettua nicaragualaista tai indonesialaista, surffausta harrastavaa fashion/lifestyle -naisbloggaajaa tiedät?

  • Vierailija
    Posted at 21:15h, 11 March

    Ymmärrän kritiikin kaupallisuuden yhdistämisestä naistenpäivään. Yleensäkin ottaen jonkin “voimaannuttavan” tekstin yhdistäminen kaupalliseen yhteistyöhön ei ole minun makuuni. Mutta ilman tätä kaupallisuuden ja naisenpäivän komboa jotkin asiat tekstissä kolahtivat ihan positiivisella tavalla. Esimerkiksi tuo tiettyjen fyysisten aktiviteettien rajaaminen vain miehille voi saada naiset alisuoriutumaan, tämä ärsyttää myös minua. Voin myös samaistua tuohon “voimakkuuden” tunteeseen, josta hän kirjoitti. Olen suurinpiirtein saman ikäinen, ja luulen että hän tarkoitti että tuntee olonsa nyt itsevarmaksi verrattuna nuorempaan itseensä. Haasteita ja kasvua on kaikkien elämässä, vaikka oltaisiinkin valkoisia heteronaisia.

    • saratickle
      Posted at 22:05h, 11 March

      Kiitos kommentistasi! Luulempa, että juuri tämä kaupallisuuden yhdistäminen naistenpäivän kirjoitukseen oli nimenomaan liikaa monelle. Itse en näe asiaa ollenkaan näin.

      Minusta alusvaatemallisto, joka sopii kaikenlaisille naisvartaloille, ilman että se korostaisi tai peittelisi vartalossamme mitään kohtaa, istuu naistenpäivään täydellisesti. Super push-up -liivikampanja tai selluliitti alushousut olisivat olleet aivan toinen juttu.

      Kiitos kun kerroit, että tuo kohta osui positiivisella tavalla. Myös minua ärsyttää tietyt miehille rajatut asiat, joiden takia naiset helposti alisuoriutuvat, ilman että ehkä osaisivat/uskaltaisivat edes yrittää. Saatika harjoitella.

      Ja kyllä, itsevarmaksi nimenomaan nuorempaan itseeni verrattuna 🙂

      Haasteita ja kasvua tosiaankin on elämässä meillä kaikilla, heteronaiset mukaan lukien.

      • Vierailija
        Posted at 13:06h, 12 March

        “Minusta alusvaatemallisto, joka sopii kaikenlaisille naisvartaloille, ilman että se korostaisi tai peittelisi vartalossamme mitään kohtaa, istuu naistenpäivään täydellisesti.”
        Omaan korvaani hieman tämä(kin) perustelu ontuu, kun kyseisten alusvaatteiden mannekiineiksi on valittu hyvinkin pitkälti tämän hetken kauneusstandardeja toistavia naisia. Ei oikein vakuuta siitä, että nyt tässä olisi uudenlaiset alusvaatteet aivan kaikenlaisille naisille. Kampanja jää aivan yhtä kapeakatseikseksi kuin tämä blogikirjoituskin.
        Kehoitan myös lukemaan muita blogosfäärin naistenpäiväkirjoituksia, jotka on tehty esimerkiksi yhteistyössä ihmisoikeusjärjestö Amnestyn kanssa ja sitten miettimään uudestaan, mikä tässä oikein meni pieleen.

        • Vierailija
          Posted at 17:35h, 12 March

          Samaa mieltä edellisen kommentoijan kanssa.
          Minusta on ymmärrettävää, että kaupallisuus postauksessa ärsyttää, koska kyseessä on naistenpäivä. Päivän juuret ovat yhteiskunnalliset sekä poliittiset ja minusta sitä voidaan hyvällä syyllä pitää edelleen päivänä, jolloin nostetaan esille sukupuolten tasa-arvoa koskevia asioita. Yleltä on esimerkiksi ilmestynyt vuonna 2011 artikkeli naistenpäivästä, jossa kerrotaan sen historiasta https://yle.fi/uutiset/3-5094797
          Artikkelissa tuodaan esille, että naistenpäivän taustalla pidetään lakkoja, joissa protestoitiin Yhdysvaltojen tekstiilitehtaiden huonoja työoloja 1800- ja 1900-luvulla. Päivällä on myös pyritty edistämään maailmanlaajuisesti naisten oikeuksia sekä äänioikeuden toteutumista. Tässä kontekstissa “kaupallinen yhteistyö” alusvaatefirman kanssa herättää kyllä melko helposti närää, varsinkin kun naistenpäivän teema tunnuttiin sitovan vain itsevarmuuteen ja yksilön menestymiseen.
          Minusta voidaan kysyä myös Sloggilta, miten se on kampanjan lisäksi sitoutunut naisten oikeuksien turvaamiseen tai esimerkiksi ekologisesti kestävien alusvaatteiden tekemiseen. Onko “feministisyys” läpinäkyvää sinne tuotantoketjun alkupäähän asti?

  • Stara
    Posted at 14:21h, 12 March

    Ehkä suurin osa näistä kommenteista olis voitu käydä vauva.fi palstalla. Sisällöltään ja tyyliltään sopisivat sinne oikein hyvin.
    Suoraan sanottuna ärsyttää lukea aina tälläsiä läyhäkommentteja joka blogin kommenteista. Voitais vaikka ihan miettiä sitäkin millasia naisia me NAISET ollaan toisillemme. Ei miehet hyökkää toistensa kimppuun tällä tavalla edes some-maailmassa. Se on ihan kauhea fakta vielä edelleen, että nainen on naisen pahin vihollinen asiassa kuin asiassa. Ollaan todella armottomia liian usein toisillemme. Enkä oikein ymmärrä mistä se johtuu. Kateus kai ainakin suurin syy… Tässä aikakin yks asia mitä olis voinu miettiä enemmänkin naisten päivänä. Ansaitaanko oikeesti naistenpäivä, ollaanko tasapuolisia, solidaarisia edes omalle sukupuolelle??
    Vaikkakin mun mielestä kaikilla naisilla on oikeus päättää miksi itse viettävät naisten päivää. Tai eivät vietä. Mulle kelpaisi kyllä kukat ja suklaat, mielelläni olen edes yhden päivän vuodessa “perinteinen nainen”. Ja kerrankin edes mainostetaan alusvaatteita joita ei ole tehty pelkästään miesten nähtäväksi ja jotka saattaa oikeasti tuntua mukavilta päällä.
    Voisin kommentoida itsekin tänne kaikista maailman ongelmista, joita meillä täällä Suomessa ei ole ja jotka vedetään nykyään mukaan melkein jokaiseen blogitekstin kommenttiin joka koetaan etuoikeutetun bloggarin kirjoittamaksi. Olen varmaan itsekin monen mielestä etuoikeutettu, korkeasti koulutettu, hyväpalkkaisessa duunissa oleva, vaalea, heteronainen, mutta kyllä mäkin pystyn silti kadehtimaan kaikkea mitä somessa on nähtävillä ja mitä itse en saa. Ja ei kaikki edellä mainitut siltikään poista sitä faktaa että kenenkäön elämä ei ole täydellistä eikä ongelmatonta. Syyttävät sormet voisi tunkea joskus sinne minne aurinko ei paista, varsinkaan kun ei tiedetä toisenhenkilön OIKEITA taustoja, perhe-elämän tilanteita tai mitään mikä on sitä oikeaa elämää. Meillä ei ole täällä lähi-idän ongelmia eikä kehitysmaiden puutteita. Voitais joskus olla ihan tyytyväisiäkin tästä tilanteesta eikä aina muistuteltaisi muita kuinka huonosti asiat jossain muualla on. Kyllä me eletään täällä vaan itseämme varten. Ei mee munkit tasan mutta omaan elämään täällä pohjoisessa pitäis pystyä kyllä suht hyvin vaikuttamaan. Olen ainakin itse rämpinyt niin syvissä pohjamudissa koko lyhyen elämäni, eikä asenne ole todellakaan ollut kuin päivän säteellä. Kyllä olen itsekin varmasti syyllistynyt ajatuksen tasolla maanaamaan kaikki joilla on mennyt paremmin. Ja edelleenkin teen sitä, mutta onneksi vaan oman pään sisällä. Huonoa tuuria on ollut niin monessa asiassa että Aku Ankkakin kalpenisi kohdallani, mutta kun sille tuurille ei vaan voi mitään. Että kokemuksesta voin sanoa että omalla asenteella on paljonkin vaikutusvaltaa siihen miten asiat etenee ja mitä edestään löytää.
    Tais mennä melko hyvin asian sivusta mutta so what. En kauheesti harrasta tällästä kommentoimista, on yleensä muutakin tekemistä. Nyt vaan oli pakko. Rauhaa naiset!

    • Tuulikki20
      Posted at 15:01h, 12 March

      Toivon todella, että oot vaan huono trolli joka on todellakin karannut tänne vauva.fi sivustolta.

  • Stara
    Posted at 15:32h, 12 March

    No en onneksi ole enkä moista sivustoa harrasta muuta kuin satunnaisesti kalevauvan muodossa. 🙂 kaikilla on oikeus mielipiteeseen, siitäkin aina jaksetaan möyhätä. Voisin kommentoida sulle samaa…? Ei kannata ottaa henkilökohtaisesti kaikea. Mutta saat toki ottaa. Over and out!

  • Ainoh
    Posted at 16:10h, 12 March

    Huh, mitä kommentteja. Mulla on teille hyvät naiset mietittävää: olen huomannut, että AINA, joka ikinen kerta, joku suuttuu jostain. Tässä maailmassa on niin paljon erilaisia ihmisiä, että ei löydy sellaista asiaa, josta kaikki olisivat samaa mieltä. Keskustelu ja kritiikin antaminen on ok, mutta tässäkään postauksessa ei mielestäni mitenkään kuitenkaan vähätelty mainitsemianne ongelmia. Tässä postauksessa puhuttiin erilaisista ongelmista. Ja uskokaa tai älkää, jotkut saattavat tästä postauksesta saada juuri sitä energiaa toteuttaa itseään ja yrittää uusia asioita. Jos Saran olisi pitänyt ottaa kantaa jokaiseen maailman ongelmaan, niin me luettaisiin sitä postausta vieläkin. Nyt näillä kommenteilla te saatte sellaiset ihmiset, jotka näiden postuksessa mainittujen asioiden kanssa painivat, tuntemaan, että heidän ongelmansa eivät ole aitoja. Koska myös AINA, joka ikinen kerta, jollain on asiat huonommin kun sulla. Mutta se ei tarkoita, etteikö meistä jokainen saisi pohtia ja yrittää löytää ratkaisuja niihin omiin ongelmiinsa.
    On ok yrittää muuttaa naisten asemaa ympäri maailmaa. On myös erittäin ok yrittää muuttaa meidän etuoikeutettujen valkoisten naisten asemaa täällä koti-Suomessa, jossa kuitenkin olemme vieläkin miestä “heikompi” sukupuoli. Toinen ei sulje toista pois. Mun mielestä ensimmäinen askel siihen, että naisten asemaa saataisiin muutettua ympäri maailmaa olisi se, että naiset tukisivat toinen toisiaan.